elajjnaa.blogg.se/asien

Uppe i bergen!

Publicerad 2016-02-29 12:23:48 i

Har nu lämnat kusten (=semester, sol, bad o bikini på stranden) o åkt upp till mitten av landet. Med höga berg, otroliga vyer, grönt och lummigt överallt. Här uppe är det fuktigt o lite kallt. 
Första natten låg jag fullt påklädd under filten o frös, till skillnad från kusten när lilltrosan om natten kändes som ett super termo underställ... 
Nu börjar det känns som att det verkliga sri lanka visar upp sig. Stränder sol o bad och god mat finns på så många ställen här i världen. O visste det härligt, men se det unika i varje land slår stränder med hästlängder. 

När man åker mellan städerna tar man sig billigast med buss,  så har senaste dagarna blivit 10 tals timmar buss och gett mig möjlighet träffa massa locals. Är inte så mycket turister som reser med bussar, eftersom det tar tid o är trångt (läs TRÅNGT). Men The locals lämnar genast sin sittplats när man kommer in på bussen. Alla människor här (förutom de flesta tuktuk förare som enbart vill lura en) är fantastiskt trevliga, följer en för att visa vägen, ringer o kollar busstider,ler o vill ta gruppbilder;) 

Det som hunnit göras sedan sist är valsafari. Jag fick se väldigt många delfiner, o 3 blåvalar. Båtfärden börja med att alla resenärer fick en bricka framför sig med te, kaka o åksjuketabletter för de som visste med sig att det brukar bli åksjuka. När båten 30 min senare kasta ankare o gav sig iväg satt varenda en som tagit pillret o hängde/nicka med huvudena. Väl ute till havs börja delfinerna simma kring oss. När sovnickarna blev omskakade vakna de till o fick se, men vissa somna tom om stående.  Efter första synen av delfinerna börja hälften av turisterna ropa på Ulrik.... det var en spännande syn för en som mig som varken tog piller eller blev åksjuk.  Jag var en av det få som glad o nöjd sög i mig juicen besättningen bjöd på, o skratta tillsammans med dem åt alla som inte reagera när dom petades på o därför bara fick juicen satt i knäet.. 

Igår utforskades bergsstaden Ella med omnejd, o mer än ordet WOW behövs inte.  Bergen som rama in hela staden o dess omgivning var precis som på vykort. En dröm!
Idag var det uppstigning kl5, 5.40 rulla jeepen mot national parken o safari! Att sitta upp på ett jeepflak i stora bilstolar, se hur chaffisen körde över diken o vattendrag som bildats var i sig en upplevelse o det kändes verkligen som på riktigt inte sådär typiskt turistigt.  Utan bilarna gnissla o lät, det spruta vatten o lera på en o håret piska i ansiktet av blåsten. O djur fick vi se, mestadels elefanter,  påfåglar o bufflar. Men en o annan antilop, krokodil, stor ödla.. o massa fåglar! Men tyvärr ingen leopard! 


På söndag är det tid att dra vidare mot indien. 
O innan dess ska jag ta massager som jag pratat om sedan dag 1. Bestiga Adams peak (5200 trappsteg mitt i natten för att kolla utsikten från ett tempel,  tillsammans med pilgrimer), besöka staden Kandy.
Bilder kommer när internet tillåter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela