elajjnaa.blogg.se/asien

vietnam !

Publicerad 2015-03-24 11:20:24 i

Good morning Vietnam har jag alltid drömt om att få ropa ut från någon fönster,  nu har jag väl inte riktigt gjort det. Men har åtminstone mumla det lite små tyst för mig själv! 

Som svensk för man 15 dagar i Vietnam vid inresa, inget visum är nödvändigt.  Och iom att jag och Ida måste med ett flyg från hanoi till krabi 29/3 så gör vi nu en snabbresa genom landet, skrapar lite på ytan.  
Vi börja vår resa med att åka till Ho Chi minh, hade tur med boende och fick ett rum alldeles bakom "district 1" där många packers uppehåller sig. Familjen vi bodde oss var himla hjälpsamma, kunde inte många ord engelska men vi tog oss igenom konversationer med hjälp av Google translate! Vilket fantastiskt program 👍
Vi tog oss igenom ho chi minh med omnejd med hjälp av 2 moppar och två chaffisar. Vi hann med en rundtur i mekongfloden, smaka bananvin, äta kokosgodis, besöka ett tempel där en munk som endast levt på kokosnötter bott m.m, diverse tempel, marknad och såklart CuChitunnlarna, det var såklart en upplevelse och ofattbart hur det lyckats bygga 250km tunnlar upp till 10 meter under marken. Klaustrofobi gå i dem? Njaaa men hade storleken varit den "riktiga" dvs hälften av de vi fick gå i hade jag måste krypa och axlarna/höften hade förmodligen fastnat i någon kurva. Det som förstörde mkt med upplevelsen var ju som så många gånger tidigare,  det var så himla mycket turister.   
Efter 3 dagar och säkert 10 h åktid på moppen var man lagom mör i kroppen! Träsmak i röven har fått en ny innebörd! Och det var rätt skönt få hoppa på sleepingbusen mot Dalat! 
Vi droppades av i Dalat 4 på morgon, alldeles i nattmössan släppte en annan buss av oss på en folktom gata och efter någon minut kom en nybakt brud och öppna dörren till ett hotell där vi gick in, betala 40 kr och sov 5 timmar! 
Vårt mål för dagen var att besöka ett av världen unikaste hotell "crazy house" och galet var det. Svårt fånga bild, men en konstig vägg kunde när man sett på den ett tag förvandlas till en kvinnokropp täckt av massa bröst och spermier! Alla rum har ett speciellt tema och vi sov i termit rummet, vi hade levande brasa i rummet och sov som små barn tills frukosten plingade på dörren. Två kvinnor hade fullt upp med att duka upp allt på vårt bord då en (förbaskade) kinesisk turist dök upp i dörren och stod och såg överallt i rummet, där låg mina gammal trosor på golvet, lurvig i håret och trött.. ja ja tänkte jag stå du där och var oförskämd, droppen var när hon sträckte dig och picka mig på axeln och skulle se in i toaletten!! Då sa jag bestämt NO, hade det inte varit för att jag precis stor A:at hade hon kanske fått kikat in.  
Efter frukost blev vi upplockade av en buss som skulle ta oss med vårt nästa äventyr! Kallat cayonning, KORTFATTAT diverse galenheter i strömmande vatten. Klättra nerför 25 meters vattenfall, åka ruschkana både fram och baklänges nerför vattenfall, hoppa från en klippa på 11 meter ner i vattnet m.m. adrenalin kicken var otrolig!!! Och man känner sig verkligen oövervinnerlig när man tar sats och springer och hoppar, för att sedan landa djupt ner i vattnet. Kanske är en extremsportare i mig som behöver utforskas närmare? 😊
Just har hunnit med att fylla år oxå, blev så glad över allt gratulationer men roligast var mammas filmsnuttar på henne, hundarna och brollis! Börja tom gråta. Och Ida ordna mig en tårta med ett ljus på, så jag kan inte klaga över att fylla år på andra sidan jorden.  

I morse har vi kommit till nästa stad hoi an, väldans mysig gammal stad.  Har spenderas FM hur en sömmerska. Har nämligen figurbeställt mig 3 klänningar, ett par brallor, jacka, jumpsuit för mindre än 2000kr!! Tog ju galet länge bara välja vad för modell vi ville ha, sen tygerna!! Måtte det bli bra nu för det är sedan superenkelt att få beställt hem till sverige när man väl är på hemmaplan ;) 

Om det inte vore för vädergudarna skulle vi nu ligga på spa, få se om regnet ger med sig så vi kan fara dit snart. 

Kram på er alla!! 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-25 10:48:25

Kram från Mor❤️💋❤️

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela