elajjnaa.blogg.se/asien

Öliv och hemlängtan!

Publicerad 2015-03-16 16:33:26 i

Har spenderat senaste dagarna ute på ön Koh rong! Direkt vi klev i land efter en svajig båttur ute på öppet hav kändes det som om man kommit till paradiset. 
Turkost vatten,  inga vägar utan bara vit sand överallt! Små mysiga restauranger och barer, lite för hög musik och medelåldern var inte mer än 30. Första natten var det återigen ett bråkande grannpar och efter dessa tystnat ett ordentligt åskväder som höll mig vaken.. men det var så värt det,  sova på stranden är verkligen min melodi! 
Har varken haft varken internet eller ström där vi bodde på ön. Så slutade med att vi valdematställe efter eluttag, galet hur beroende av mobilen man är!! Men det är ju allt,  klocka, boka boende, kolla instagram, kontakt med omvärlden  och knäppa bilder. 


Koh rong var iaf fantastiskt! Bara känna lugnet efter all storstad var välbehövligt. Varmaste dagen spika vi in å vandra genom djungeln till en undangömd strand, vi lyckades både se vild apor och klättra nerför ett riktigt jädrans stenrös på denna vandring, men när vi kom fram!!! Long beach, km lång vit strand och rätt folktomt, helt underbart!! Stanna där till solnedgången då vi fick åka skräckfärd tillbaka med en båt! Märket föll, motorerna mullra högre än jag kunde tänka, båten var full av turister och vågorna alldeles för höga... nåja vi överlevde men jag var rädd! 


Man märker ju nu när varit ute och bott under diverse olika boendeformer att man verkligen uppskattar vissa saker... fläkt/ac som ger en lite nytt syre när det är 30 plus när det är så varmt.  Varm vatten när man ska duscha är ju inte så dumt, men kall duschar är då jädrans tidseffektiva. Toa i anslutning till sovplatser är ju inte så dumt, slipper man springa genom djungeln mitt i natten. Att slippa ha sand i hela sängen.... Sedan lär man sig att uppskatta så mycket hemmavid, mycket vad gäller mat! Filtallrik på morgon, mammas alltid så goda mat, broccolisoppa. Kylskåp och skafferi man kan gräva i. 
Svala långpromenader/springturer med hundarna och träning överlag. Sova under duntäcket och vakna och få en kopp zoegas stucken i handen. Mamma som tvättar (då blir åtminstone inte svarta kläder vit randiga), kunna ringa och höra någon specifik människas röst när som. Kunna ta bilen och åka iväg till stugan. "Borta bra men hemma bäst" är förmodligen världens mest sanna ordspråk! Det är underbart borta, och man utvecklas på så många plan i sig själv, lär sig uppskatta saker och öppna ögonen för världen. Men tryggheten hemma är oslagbar!  
Imorgon skiljs vi åt, Johanna åker åter till Thailand medans jag och Ida drar vidare mot nästa destination Vietnam! Det känns lite skrämmande att återvända till storstads pulsen men man kommer snabbt in i det, ungefär lika fort som när man hoppar av från Arlanda express på centralen i Stockholm;) storstads tempot finns där inne i oss.
Kambodja kommer jag absolut besöka igen! Älskar detta land, och hoppas innerligt jag hinner hit innan det förvandlas till "nya thailand". Ser dock riktigt fram emot express dagarna i Vietnam med första anhalt Ho chi Minh! 


Nu ska jag försöka sova, vetskapen om att en otroligt stor och vidrig kackerlacka som överlevde en skoattack sökt skydd under min säng känns lite vidrigt faktiskt, men så länge den håller sig under madrassen är det ok! Eller förresten jag lär förmodligen bli ängslig om den börjar flyga runt oxå. Jag kan med många kryp, men just dessa... usch! 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-16 18:52:04

Tack för en ny härlig läsning! Ibland önskar jag mig bort till 'elfria öar'! Kram

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-17 22:56:16

tack för angenäm underhållning

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela