elajjnaa.blogg.se/asien

Sri lanka, hikkaduwa

Publicerad 2016-02-19 13:58:33 i

Befinner mig just nu på stranden, närmare bestämt Hikkaduwa. Kanske den plats som är mest känd för sol o bad på sri lanka.  En hel del turister, mestadels surfare men även en härlig blandning av äldre, barnfamiljer, par o yoga fantaster. Om jag jämför med Sydostasien kan man säga att sri lanka fortfarande inte är turist 
exploaterat. Visst det finns menyer på engelska men är otroligt svårt hitta någon atm  (bankomat) i huvudstaden fanns det men inte här på beachen. 
Bor just nu på ett hostel som sagt mitt på stranden, vilket kostar omkring 130kr per natt, vilket är rätt dyrt (!). Äter gör man lätt för omkring 30-50kr o det är ju här i turistområdena. Direkt du kommer utanför halveras priserna.  

Sri Lanka befolkning är riktigt trevliga, o vill gärna hjälpa en. De verkar stolta över sitt land, o kunniga om närområdet. Visar mer än gärna hur ett kanelträd ser ut, skalar av en kvist o låter en smaka.:) sen när tuktuk chaffisar försöker lura en är det någon förbi passerande på gatan som faktiskt säger att avståndet egentligen inte är 2km utan 50m o visar exakt vart man ska gå. 

Maten deras är oxå fantastiskt god!  Särskilt för en som mig som gillar stark mat! Rice and curry säger jag bara.. nam nam!
Kanske ingen fröjd för ögonen! Åtminstone inte på denna bild.. men är 3 st olika "grytor/geggor", ris och någon sorts bröd. Är en av deras specialitet, o sätter fart på svettningar, magen o förmodligen förbränningen! 

Det är enkelt ta sig fram med både tåg o buss, der går ofta o kost för 2,5h i andra klass tåg 12 kr. O bussen 2h inte ens 7 kr. Men då det ofta är fullproppat är det bra vara lite vass i armbågarna när man ska in, så man inte hamnar längst bak i kaoset som blir när åtminstone tåget stannar. För då får du stå i mittgången o ständigt flytta dig för alla försäljare som springer fram o tillbaka. 
Bussfärden var en rätt spännande upplevelse. Som i alla dessa länder ser man verkligen hur långt bak i samhällets utveckling de befinner sig. På bussen sprang en kille runt o tog betalt av varje passagerare, o skrev upp i en bok hur många som klev på. Han ropade på varje stod vart bussen var påväg. 
Just denna bussresa blev näst intill otäck för mig då jag fick en otäck beundrare sittandes intill mig! Det börja rätt oskyldigt med att han satte sina ben nära mina, o strök sig mot mig.  Sen både en o två gånger kände jag en hand (under väskan jag hade i knäet) som var alldeles för långt in o högt upp på mitt lår för att vara en olyckshändelse.  Jag slog bort handen första gången o andra sa jag även till på skarpen att nu får du faktiskt ge dig.. men inte att han gav sig! Vet inte om kvinnorna här på sri lanka brukar spela svårfångade! Han försökte ta dig innanför mina byxor just innan han klev av o passade även på kyssa mig bakom ryggen när jag vände den mot honom. När han då äntligen steg av kunde jag andas ut, fram tills chauffören vände sig om o sa "colombo here" vilket betydde att okej.  Jag ska oxå av.. han stod givetvis o väntade o förföljde mig några gator. Men då detta var mitt på ljusa dagen o folk överallt kändes det ändå okej. Men det första jag gjorde väl framme på boendet var att skrubba av mig, kände mig smutsig o ett litet obehag.. nåja, kanske lika bra vänja sig vid mäns beundrande blickar inför indien... men antastad NEJ tack! 


Imorgon är planen att lämna beachen för att vara lite kulturell i staden Galle, som jag förstått är en gammal kolonistad, med ett fort o mysiga gator o byggnader. Efter det blir det åter stranden innan färden bär vidare mot djungeln.. för safari o vandring!
Solen har gått ner här för en stund sedan, benen är smorda med både aloe vera  (efter den starka solen..) o myggmedel, nu ska här ätas middag.. 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-20 19:44:04

Jag kom in. 👍👍 /Mor

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-20 19:44:35

Jag kom in. 👍👍 /Mor

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela