elajjnaa.blogg.se/asien

Dagens möte på bussen mot Unawatuna

Publicerad 2016-02-20 20:13:07 i

Ännu en bussfärd, och bussfärden här är ju likväl som i Sverige rätt intressanta. Åtminstone om man tycker om att "se på folk". 
En stor skillnad på bussresorna här jämfört med i Sverige är ju att människor tar inte första lediga rad, utan först lediga säte. 
Och idag fanns ett sådant bredvid mig, o min stora backpacker ryggsäck samt min dags säck jag hade i knäet.  Bredvid mig satte sig diverse kvinnor, vilket kändes otroligt skönt efter förra bussresans dirty hands... men tillslut kom en liten gammal farbror o satte sig bredvid mig. Han hade på sig en kortärmad lite små smutsig vit skjorta o ett par vita alldeles för stora byxor som knappt satt åt runt lill rumpan o höfterna. Han var väl lika stor som en kanske 12 årig svensk. Så satt han där med sina Europaväg ådriga armar, som säkerligen jobbar hårt i sina dagar o klappa händer, sjöng o diggade järnet till disco musiken som  dunkade i hela bussen. Jag kunde inte låta bli o små le för mig själv, bakom mina solglasögon! Såg dock i ögonvrån hur han med sina bruna lite struma utstående ögonen kollade långa stunder på mig.. inte på ett obehagligt, utan mer studerande vis. 
Och jag kände mig som en blek stor jätte intill honom. Mina lår var förmodligen 3 ggr så stora som hans, jag var åtminstone en linjal längre o då ska vi inte ens tala om alla de färgkoderna mellan våra armar som låg intill varandra. 
Ju mer vi närmade oss slut destinationen ju mer började han se på mig, tillslut mötte jag honoms blick o bara log, han var ju så himla söt där han diggade musiken! 
Men då började han prata åt mig, jag försökte visa med kroppsspråk att jag inte förstod (fast jag egentligen gjorde det, han ville ha pengar). Han fortsatte prata, men när bussen var framme o vi skulle av pekade han tillslut på en helig affisch framför oss. Där blandannat en pengahög fanns.  Då pekade han på den o så på mig o han, o han pekade så pass tydligt så den vita jätten verkligen  skulle förstå att han ville ha pengar. När jag då bara gav honom ytterligare ett leende så suckade han o klev av bussen. ..

Till o med den sötaste lilla discodiggande gubben ville bara en sak.... ha mina pengar!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela